Robots en algoritmes ook in onze branche van toepassing

Robots en algoritmes gaan steeds meer een rol spelen binnen de arbeidsmarkt. Dit wordt reeds waargenomen bij fabrieksmedewerkers, secretaresses en telemarketeers. Het FD rapporteert echter dat ook recruiters nu mogelijk de gevolgen hiervan gaan ondervinden. Hier kleven voor de hand liggende nadelen aan; namelijk dat intercedenten hun banen verliezen. Er zijn daarentegen mogelijk ook positieve kanten aan deze ontwikkeling. Een robot maakt bijvoorbeeld geen onderscheid op geslacht of etniciteit en kijkt puur op iemands kwaliteiten zoals motivatie en prestaties. Vooroordelen spelen daarom geen rol in het proces van werving en selectie. Ook algoritmes kijken puur naar de ervaring en niet naar andere criteria als uiterlijke verschijning.

Naast de werving en selectie kunnen algoritmes ook tijdens sollicitatiegesprekken helpen. Zo kan er gemeten worden of er sprake is van oprechtheid en enthousiasme aan de hand van een analyse van lichaamstaal.

De algemene opinie die heerst over deze ontwikkelingen is dat algoritmes en robots een bijdrage kunnen leveren, vooral als het gaat om (on)bewuste vooroordelen van recruiters tegen te gaan. Het overgrote deel ziet het echter niet zitten om het gehele proces uit handen te geven door een robot of algoritme. De voorkeur blijft over het geheel voor menselijk contact.